SAMTAL

Kaffekopp för samtal

Vi finns där för dig!

Någon att prata med?

Alla hamnar vi ibland i lägen då livet känns svårt och ofta behöver vi prata med någon som tar sig tid att lyssna på vad vi tänker och känner. Det kan handla om bekymmer, relationer, föräldraskap, sorg, hälsa, tro eller tvivel. Att spegla sina tankar med någon som lyssnar kan ge nya perspektiv för vägen framåt.

I Korskyrkan finns män och kvinnor med olika erfarenheter som är bereda att lyssna, reflektera och med respekt möta dig i samtal. Om du önska kan vi också be tillsammans i samband med samtalet.

Vi tro att Jesus är med i livets alla omständigheter och gör skilnad.

Bra att veta

• Ett samtal är cirka en timme långt och det går bra att boka flera samtal om du behöver. Samtalen är kostnadsfri.
  • Som själavårdare lyder vi under allmän moralisk tystnadsplikt. Vi för inga journaler.
  • Du behöver inte vara aktiv i en kyrka eller ha en kristen tro för att vända dig till oss.
  • I möjligaste mån samtalar män med män och kvinnor med kvinnor.

Kontaktpersoner:
– Karin Bryskhe, ansvarig för Korskyrkans själavårdsarbete, 070-170 16 59, samtal@korskyrkanumea.se
– Erik Bryskhe, pastor, 070-264 94 12, erik@korskyrkanumea.se

BlomstrasamtalBlomstrasamtal

I vår församling vill vi bekräfta och uppmuntra varandra på ett sådant sätt att vi var och en hittar vår plats i gemenskapen och kan utvecklas och blomstra. För att kunna göra det behöver vi sätta ord på våra tankar och drömmar inför varandra. Vi är grupp i församlingen som därför vill erbjuda det vi kallar för Blomstrasamtal, där du får möta någon av oss i samtal. Där får du möjlighet att berätta om vem du är, liksom att samtala runt de enkla frågorna:

• Vad vill du?
  • Vad har du?
  • Hur gör du?

Kontaktpersoner:

–  Jonas Burén: ‭070-631 66 28‬, buren.jonas@gmail.com

– Katarina Shanbhag: ‭073-047 77 97‬,  katarinashanbhag@hotmail.com

Alphakurs
Logo för Alpha

Alpha är en rad kurstillfällen som utforskar den kristna tron. Varje tillfälle är inriktat på olika aspekter och frågor som rör tro och är skapat för att väcka samtal.

Samlingarna startar med mat eftersom det är ett fantastiskt sätt att skapa gemenskap och lära känna varandra.

Föredragen är upplagda så att de engagerar och inspirerar till samtal. Vanligtvis är de ungefär trettio minuter och  utforskar de stora frågorna kring tro och ger kunskap om grunderna i den kristna tron genom att lyfta frågor som “Vem är Jesus?”, “Hur ska jag kunna tro?”, “Hur och varför ska jag be?” och “Hur leder Gud oss?”.

Den viktigaste delen av varje Alpha är möjligheten att dela tankar och funderingar kring dagens ämne. Det finns inget krav på att du ska säga något och alla frågor och funderingar är tillåtna. Det är ett tillfälle att lyssna på andra och bidra med dina egna perspektiv i en ärlig, öppen och vänskaplig miljö.

Kontakta Erik Bryskhe, pastor, 070-264 94 12, erik@korskyrkanumea.se för mer information.

My Life-Workshop

Logo för My LifeMy Life tar fram det som är unikt med dig: din berättelse, din längtan, dina ambitioner och önskningar. Du kommer definitivt att lära dig både nya och spännande saker om dig själv. Under processen kommer du även få se att Gud är till och med mer intresserad av dig, än vad du själv är.

Workshopen anordnas i en trevlig miljö, med något att äta för den som vill, tillsammans med andra deltagare som också vill upptäcka mer om vilka de egentligen är. Workshopen består av sex träffar där du gör en upptäcktsresa i ditt eget liv och använder MyLife-kartan för att ta reda på och lära dig mer om dig själv. För varje träff blir din unika väg genom livet allt tydligare.